Sport.pl

Lokomotywa Lecha Poznań wróciła do domu. "Kolejorz" będzie miał swój symbol, który robi wrażenie [ZDJĘCIA]

Damian Smyk
25.08.2015 , aktualizacja: 25.08.2015 18:29
A A A
Lokomotywa Ty51, która ma być symbolem Lecha Poznań i stanąć przed stadionem przy Bułgarskiej

Lokomotywa Ty51, która ma być symbolem Lecha Poznań i stanąć przed stadionem przy Bułgarskiej (LUKASZ OGRODOWCZYK)

Jest naprawdę ogromna, ale też mocno zniszczona - lokomotywa Ty51, która wiosną przyszłego roku ma stanąć przy stadionie przy ul. Bułgarskiej i być symbolem Lecha Poznań, jest już w Poznaniu. Wygląda imponująco.


Parowóz został właśnie przetransportowany z Wolsztyna do zakładów Hipolita Cegielskiego, skąd wyjechał prawie 60 lat temu. Pomysł postawienia lokomotywy, symbolu Lecha Poznań, wkracza więc w kolejną fazę. - Sen kibiców Lecha o lokomotywie się spełnia! - czytamy w komunikacie klubu na temat drugiego etapu stawiania parowozu przy stadionie "Kolejorza". Brzmi to może patetycznie, ale do tej pory faktycznie brakowało przy Bułgarskiej obiektu czy elementu, z którym fani poznańskiego klubu mogliby się identyfikować. Ma się to zmienić na początku przyszłego roku. Lokomotywa Ty-51 jest już bowiem w Fabryce Pojazdów Szynowych Hipolita Cegielskiego, gdzie przejdzie gruntowną renowację. Parowóz z bliska wygląda imponująco - waży ponad 130 t, jest długi na 23 m i wysoki na 5 m.

- Lokomotywę poddamy czyszczeniu, śrutowaniu i malowaniu. Zostaną też wymienione zardzewiałe elementy poszycia - tłumaczy Andrzej Jasiński, kierownik Wydziału Budowy Pudeł Wagonowych FPS Hipolita Cegielskiego. Podwozie lokomotywy wygląda na nienaruszone, jakby właśnie zjechało z torów i zaraz miało na nie wrócić. Gorzej jest jednak z poszyciem. Miejscami blachy są przeżarte przez rdzę, rozbite są oba reflektory, kruszeją godła Polski umieszczone na bokach parowozu (lokomotywa została wyprodukowana w 1956 r., więc orzeł na polskim godle nie ma korony). Nic dziwnego, że renowacja potrwa około pół roku i będzie przy niej pracowało około 20 osób. - Nasi pracownicy bardzo się cieszą z tego zadania, bo sami są wiernymi kibicami Lecha - mówi Katarzyna Raducha z FPS Hipolita Cegielskiego. Lokomotywa ma być gotowa do postawienia obok stadionu na wiosnę przyszłego roku.

Wyremontowanie parowozu to jedna sprawa, ale przetransportowanie go na Bułgarską to całkiem inna kwestia. Wstępny plan jest taki, że Ty51 zostanie przetransportowany w okolice stacji Poznań Junikowo, a następnie stamtąd na specjalnie przygotowanej platformie podjedzie pod sam stadion. A to łatwe nie będzie, bo na trasie z Junikowa na Bułgarską trzeba będzie zdemontować wszystkie latarnie i sygnalizacje świetlne. W innym wypadku pięciometrowy olbrzym zniszczyłby całą infrastrukturę drogową.

- To fantastyczna sprawa dla kibiców, bo przecież trzy czwarte czasu wyjazdów na mecze spędzamy właśnie w pociągach. Pamiętam, jak jakiś czas temu zobaczyliśmy tę lokomotywę, gdy stała jeszcze w Wolsztynie. Pomyślałem wtedy, że sprowadzenie jej to tylko strefa marzeń. Dzisiaj lokomotywa jest już w Poznaniu, a za pół roku będzie w domu, przy Bułgarskiej - opowiada Radosław Majchrzak, prezes Stowarzyszenia Kibiców Lecha Poznań.

Wciąż nie jest pewne, gdzie dokładnie stanie parowóz. Rozważanych jest kilka lokalizacji obok stadionu, ale kluczowe znacznie będą miały względy infrastrukturalne. Lokomotywę trzeba postawić w miejscu, w którym gleba jest na tyle stabilna, by 130-tonowy kolos się nie przewrócił. Lech liczy też na przychylność i pomoc ze strony urzędu miasta, głównie w kwestii transportu parowozu na Bułgarską.

Organizatorzy akcji podkreślają, że maszyna ma przypominać o wartościach Lecha, takich jak siła, niezłomność i determinacja. I trzeba przyznać, że klub nie mógł znaleźć lepszego symbolu siły od ponad 130-tonowego, ogromnego i bardzo efektownego parowozu.

  • 5
Komentarze (10)
Zaloguj się
  • jumare

    Oceniono 12 razy 2

    Kolejorz medialnie wygląda coraz lepiej, a sportowo coraz gorzej.

  • starveling

    Oceniono 5 razy 1

    Tak naprawdę nie ma się czym chwalić, bowiem inna lokomotywa z tej serii stoi jako zimny eksponat na stacji w Rzepinie. W rzeczywistości obserwujemy rozdrapywanie kolekcji wolsztyńskiej lokomotywowni zanim jeszcze rozpoczęła swoją nową działalność. Ta maszyna zostanie przy stadionie zmarnowana, bowiem wystarczyłaby w tym miejscu jej atrapa (model), podczas gdy prawdziwą sensacją byłaby jej pełna renowacja i przywrócenie do ruchu, a wówczas byłaby prawdziwą atrakcją jako najcięższa lokomotywa parowa wyprodukowana w Polsce (jej masa służbowa to 180 t!, a 130 t to masa pustego parowozu z tendrem). W gruncie rzeczy jako córka pracownika HCP biorącego udział w opracowywaniu jej konstrukcji na podstawie amerykańskiej lokomotywy Ty 246 sprowadzonej po wojnie do obsługi ciężkich składów towarowych (jak również pracującego przy konstrukcji Ty55, której produkcji jednak nie rozpoczęto) oraz matki pracującej nie tylko na PKP, ale i w Lechu, muszę stwierdzić, że tak naprawdę przy stadionie powinna stanąć wielka kuchenka lub lodówka rodem z Wronek. Model Ty51 powinien raczej stanąć przy boisku KS Warta.

    I jeszcze jedno - żadna Ty51 nie stacjonowała w Poznaniu, bowiem jako przeznaczona do prowadzenia ciężkich składów została skierowana do górnictwa oraz do lokomotywowni w Sędziszowie, Dęblinie, Kielcach, Chełmie, Skarżysku-Kamiennej, Głogowie, Kostrzynie, Lesznie i Zbąszynku. Maszyny te prowadziły składy towarowe ze Śląska na Wybrzeże i do granicy niemieckiej.

  • starveling

    Oceniono 5 razy 1

    Ciekawe, dlaczego zniknęły komentarze krytykujące ten pomysł? Czyżby cenzurowanie zdań innych od obowiązującego poglądu na sprawę? Prawda jest taka, że zmarnowano jedną z szans wolsztyńskiej lokomotywowni na rzecz klubu, którego 'maskotką' powinna być kuchenka lub lodówka, a nie cenna technicznie i historycznie lokomotywa!

  • mar_nie

    Oceniono 9 razy 1

    STOI NA STACJI LOKOMOTYWA:
    NIEBIESKO – BIAŁA I POT Z NIEJ SPŁYWA
    MARNA DRUŻYNA
    BIEGA I SAPIE, DYSZY I CHUCHA:
    ALE NA RAZIE TO TYLKO SKUCHA
    JEST STRESUJĄCO!
    NIEPOKOJĄCO!
    PRZYGNĘBIAJĄCO!
    I WKURZAJĄCO!
    LECH LEDWO SAPIE, LECH LEDWO ZIPIE.
    A TRENER SKORŻA JUŻ SIĘ NAM SYPIE
    NOWYCH PIŁKARZY NAKUPOWALI
    CO NA BOISKU BY TYLKO STALI
    A TYCH PIŁKARZY JEST ZE TRZYDZIEŚCI
    SAM NIE WIEM, CO TO NAM JESZCZE PRZYNIESIE…

  • vizline

    Oceniono 7 razy -1

    Żeby tylko lokomotywa nie uświetniła nowej ery Kolejorza ...w I lidze.

  • dryfulec

    Oceniono 7 razy -1

    A wyniki też będzie miał? Czy tylko na lokomotywę wystarczyło zapału i wyobraźni?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Ekstraklasa 2016/17

lp. Drużyna M Pkt Br. Zw. R Por.
1 Cracovia Kraków 1 3 5-1 1 0 0
2 Zagłębie Lubin 1 3 4-0 1 0 0
3 Bruk-Bet Termalica 1 3 2-0 1 0 0
4 Arka Gdynia 2 3 3-2 1 0 1
5 Ruch Chorzów 1 3 2-1 1 0 0
6 Wisła Płock 1 3 2-1 1 0 0
7 Wisła Kraków 2 3 2-4 1 0 1
8 Jagiellonia Białystok 1 1 1-1 0 1 0
9 Legia Warszawa 1 1 1-1 0 1 0
10 Lech Poznań 1 1 0-0 0 1 0
11 Śląsk Wrocław 1 1 0-0 0 1 0
12 Pogoń Szczecin 2 1 2-3 0 1 1
13 Korona Kielce 2 1 1-4 0 1 1
14 Górnik Łęczna 1 0 1-2 0 0 1
15 Lechia Gdańsk 1 0 1-2 0 0 1
16 Piast Gliwice 1 0 1-5 0 0 1

  • Grupa mistrzowska
  • Grupa spadkowa